Uskonnon ja vallan kysymyksiä WAMissa

Wäino Aaltosen museossa pääsee sukeltamaan taiteen, uskonnon ja vallan maailmaan. Pietarin Valtiollisen uskontojen historian museon kokoelmista kootussa Taide, uskonto, valta -näyttelyssä on laaja kattaus uskonnollista ja uskonnon vastaista taidetta 1600-luvulta 1970-luvulle. Sunnuntai-iltapäivän yleisöopastuksella yli 200 esinettä sisältävään näyttelyyn sai hyödyllisen johdatuksen.

B. Smirnov: Uskonnonvastainen mielenosoitus Iverin kappelissa vuonna 1923, 1923. / Wäinö Aaltosen museon pressikuva.

B. Smirnov: Uskonnonvastainen mielenosoitus Iverin kappelissa vuonna 1923, 1923. / Wäinö Aaltosen museon pressikuva.

Uskonnon ja kuvataiteen suhde on pitkä ja tiivis. Uskonnollista taidetta on käytetty aina myös poliittisen vallan ylläpitämiseen. Tämä oli ilmiselvää teoksissa, joissa Venäjän tsaariperhe kuvattiin taivaallisessa suojeluksessa – kun valta tuli suoraan jumalalta, ei tavallisella tallaajalla ollut mitään asiaa kyseenalaistaa sitä valtaa.

Vasemmalla jumalalliset salamat lyövät tsaarin valtaa uhkaavia vallankumouksellisia suffragetteja, juutalaisia ja työläisiä, löytyypä joukosta myös Leo Tolstoi. Osa teoksesta “Koston päivät tulivat, mutta Herramme ei tuhoa meitä”, 1900-luvun alku. Oikealla uskontojen vastaista propaganda, alempana kosmonautti avaruudessa tarkastamassa näkyikö Jumalaa. V. Menšikov: Jumalaa ei ole, 1975.

Vasemmalla jumalalliset salamat lyövät tsaarin valtaa uhkaavia vallankumouksellisia suffragetteja, juutalaisia ja työläisiä, löytyypä joukosta myös Leo Tolstoi. Osa teoksesta “Koston päivät tulivat, mutta Herramme ei tuhoa meitä”, 1900-luvun alku. Oikealla uskontojen vastaista propaganda, alempana kosmonautti avaruudessa tarkastamassa näkyikö Jumalaa. V. Menšikov: Jumalaa ei ole, 1975.

Neuvostoliitossa taas uskonnon vastaisuus muodosti ikään kuin uuden uskonnon ja tätä sanomaa levitettiin esimerkiksi julisteilla. Uskonnonvastaisessa propagandassa uskontoihin liitettiin lukuisia negatiivisia piirteitä, kuten paheellista vallanjanoa, sortoa ja ahneutta. Yhdessä näyttelyn kammottavimmassa teoksessa kuvattiin juutalaisten tekemäksi väitettyä lapsiuhrausta.

Tieteen ylistystä ikonitaiteen keinoin teoksessa ”Neuvostoliiton tiede” vuodelta 1986.

Tieteen ylistystä ikonitaiteen keinoin teoksessa ”Neuvostoliiton tiede” vuodelta 1986.

Taide on toki ollut myös uskonnon sanoman ja oppien välittäjänä. Moraalisia oppeja on levitetty paitsi maalausten, myös grafiikan kautta. Tästä esimerkkinä on esillä muun muassa Francisco Goyan grafiikkaa, kuten vaikuttava ja tunnettu Järjen uni synnyttää hirviöitä.

Neitsyt Maria on yksi kristillisen taiteen kuvatuimpia hahmoja. Neitsyt Maria ja lapsi, 1900-luvun alku.

Neitsyt Maria on yksi kristillisen taiteen kuvatuimpia hahmoja. Neitsyt Maria ja lapsi, 1900-luvun alku.

Venäjän länsinaapurina häpeällisesti usein unohtuu, että valtava naapurimaamme ulottuu pitkälle Aasiaan saakka. Kuten Venäjällä, myös Pietarin Valtiollisen uskontojen historian museon kokoelmissa onkin edustettuna kaikki suuret maailmanuskonnot. Itä- ja Kaakkois-Aasian esineistö oli näyttelyn näyttävintä ja värikkäintä, mutta samalla vierainta ja tuntui siksi ehkä hieman muusta näyttelystä irralliselta. Jännittävää oli huomata oma eurooppakeskeinen katseensa: yleensä länsimaisessa kuvastossa itä kuvataan vaarallisena ja pahansuopana, nyt näissä teoksissa samaisen roolin saikin länsi – vallan käyttöä sekin.

Mielestäni kauneinta näyttelyssä oli ikoniseinä, jossa oli ikoneita vuosikymmenien ja -satojen takaa.

Mielestäni kauneinta näyttelyssä oli ikoniseinä, jossa oli ikoneita vuosikymmenien ja -satojen takaa.

Päällimmäisenä näyttelystä jäi mieleen kiehtovat kysymykset taiteen, vallan ja uskonnon sidoksista, sekä teosten kontekstin ymmärtämisen tärkeydestä. Jos haluaa ymmärtää teosten välittämää viestiä, on syytä pohtia, millaisessa ympäristössä ja ajassa teos on syntynyt: mikä on sen käyttötarkoitus, kuka on tilaaja ja millainen oli taiteilijan asema. Tässä opastukselle osallistuminen auttaa hurjasti, eikä vajaan tunnin mittaisella kierroksella ehdi kyllästyä, vaan opastus päivänvastoin synnytti kysymyksiä, keskusteluja ja kommentteja.

Taide, uskonto, valta -näyttely WAMissa 11.12.2016 saakka. Yleisöopastukset suomeksi sunnuntaisin klo 14 ja 15 ja ruotsiksi 27.11. klo 15.

Lisätietoa wam.fi